آرشیو دی ماه 1400

آخرين تحولات جهاني استنلس استيل

استفاده از ورق استيل در صنايع مختلف

۱۶ بازديد

 

 

مقدمه

ورق استيل بنابر "تطبيق پذيري"، "قيمت نسبتاً پايين"، "سهولت ساخت"، "جاذبه زيبايي شناختي"، و "قابليت بازيافت" آن به طور فوق العاده گسترده و متنوع مورد مصرف قرار مي گيرد. استنلس استيل تأثير عظيمي بر زندگي روزمره داشته و در طيف وسيعي از صنايع گوناگون مورد استفاده واقع مي شود. فهرست كاربردهاي فولادهاي زنگ نزن تقريباً نامحدود است اما برخي از زمينه هاي اصلي كاركردي آن عبارتست از:

تهيه غذا

بنابر قابليت اش در زمينه مقاومت خوردگي و سهولت نگهداري آن، ورق استيل به طور بسيار رايج هم در محيط ها و كارخانه هاي تهيه و فرآوري غذا به صورت تجاري و هم به صورت داخلي مورد استفاده قرار مي گيرد. در آشپزخانه منزلتان ممكن است استيل را در سينك ظرفشويي، اجاق، كارد و چنگال، يا سايبان، چنانچه محيط احياناً تجاري باشد، بيابيد و همچنين به عنوان ميزهاي كار، آب چكان ها و بويلرها مورد استفاده قرار دهيد. گريدهاي مختلف اين آلياژ براي موارد كاربردي مختلف استفاده مي شود البته بسته به نياز مصرف كنندگان به مقدار و حد مقاومت خوردگي. براي مثال آلياژ 304 براي ساخت كارد و چنگال و كارخانه ها و تجهيزات فرآوري موادغذايي بسيار رايج است زيرا در اين موارد مقاومت خوردگي امري لازم و مورد احتياج است حال آنكه براي هود هاي آشپزخانه تان و جاهايي كه آلياژ تماس مستقيم با غذا ندارد، اين مكان وجود دارد كه از ورق استيل 430 استفاده كنيد.

 

 

 

مبلمان شهري

ورق استيل به خاطر مقاومتش در برابر سايش و جذابيت و زيبايي اش، به طور عمومي و متداول در مبلمان شهري مثل تيرهاي برق و تلفن و غيره، و نرده يا به عنوان علائم منصوبه مورد استفاده قرار مي گيرد. براي اين مقاصد معمولاً ورق استيل 304 به كار مي رود. اگرچه در محيط هاي خشن تر مثل مناطق نزديك به دريا، ورق استيل 316 ممكن است مناسب تر باشد.

تجهيزات بهداشتي

در سرويس هاي بهداشتي عمومي، نياز به مقاومت در برابر سايش، و مقاومت خوردگي متريال هاي مورد استفاده، امري حياتي و حائز اهميت است. از آنجا كه گريدهاي مختلف استيل، قيمت ها و همچنين ويژگي هاي خوردگي شان هم متفاوت است. از اين فلز جهت ساخت وسايلي چون "خشك كن دست"، "دستگاه پخش مايع صابون"، "نگهدارنده دستمال كاغذي" بسيار مناسب است.

خودروسازي

اگرچه آلومينيم و فولاد در بخش اعظم صنعت خودرو ارتقاي نقش مي كند اما به هر حال فولاد ضد زنگ، درصد عظيمي از فلز به كار رفته در اين صنعت محسوب مي گردد. اين آلياژ در سيستم اگزوز و صفحات آستانه در بسياري از خودروها و بالاخص در ساخت تانكرها و مخازن جاده اي و كاميون هاي حمل زباله و مواد بازيافتي به كار مي رود.

صنايع عمومي

اين آلياژ به لحاظ اينكه نسبتاً آسان جوشكاري مي شود، ويژگي ها و خواص ساختاري مطلوبي دارد و هزينه نگهداري آن پايين است لذا مخازن تحت فشار معمولاً از فولاد زنگ نزن ساخته مي شود و با افزودن مزيت مقاومت دربرابر خوردگي به آن، در صنايع توليد و فرآوري غذايي و صنعت آبجوسازي نيز اين فلز به طور گسترده مورد استفاده واقع مي شود.

كارخانه هاي توليد انرژي يا نيروگاه ها

اغلب كارخانه هاي برق، نيازمند به فلزات بادوام و مقاوم به خوردگي اند. ورق استيل به لحاظ برخورداري از خاصيت مقاومت خوردگي، به طور وسيع در انواع گوناگون نيروگاه هاي برق به كار مي رود.
در صنايع برق هسته اي، اين آلياژ خصوصاً نوع كبالت پايين، اغلب در مهار كردن تشعشع (محفظه مهار تشعشع) و توليد انرژي برق به كار مي رود. توربين هاي گازي، بخاري و تأسيسات آب نيز از استيل ساخته شده اند. در اينگونه صنايع بدين علت كاربرد اين آلياژ ترجيح داده مي شود كه كيفيت آن از نظر مقاومت خوردگي و مقاومت دربرابر حرارت، بسيار مطلوب است.

 

 

 

صنايع كاغذ و خمير كاغذ

در صنعت كاغذ و خمير كاغذ به منظور پيشگيري از آلودگي آهن در محصولاتشان و همين طور براي جلوگيري از خوردگي تجهيزات و دستگاه هايشان، ورق استيل را در كاربردهايشان ترجيح مي دهند.

صنايع شيميايي، فرآوري نفت و گاز

ورق استيل به خاطر خصوصيات اش، به عنوان يكي از پرمصرف ترين و پرتقاضاترين متريال ها در اين صنايع كاربرد هاي وسيعي دارد ازجمله مخازن، لوله ها، شيرآلات و غيره. نفت كش هاي جاده اي با مخازن استنلس استيل در تمام راه و جاده ها در حال حمل محصولات و مواد مختلف ديده مي شود.

حوله خشك كن استيل

۱۳ بازديد

 

 

مقدمه

حوله خشك كن از زيرمجموعه ي رادياتورها محسوب شده و محل كاربرد آن در حمام و يا سرويس بهداشتي مي باشد. اين وسيله علاوه بر كاربرد گرمايشي، با توجه به ظاهر زيبايي كه دارد، از جمله ي تجهيزات دكوراتيو نيز شناخته مي شود. طراحي حوله خشك كن به شكلي است كه به آساني بر روي ديوار نصب مي گردد. از كاربردهاي آن مي توان به خشك كردن حوله، دستمال و لباس هاي كوچك اشاره نمود.

اجزاي سازنده حوله خشك كن

اين وسيله متشكل از لوله هايي است كه آب گرم در آن جريان داشته و تبادل گرمايي مابين لوله ها و فضاي اطراف، موجب گرمايش فضاي حمام و سرويس بهداشتي مي شود. حوله خشك كن نه تنها باعث گرم شدن محيط حمام و سرويس بهداشتي مي شود، بلكه رطوبت موجود در آن ها را نيز از بين مي برد.

انواع حوله خشك كن بر اساس مواد ساخت

اين وسيله بر اساس جنس مواد بكار رفته در ساختشان به انواع استيل، آلومينيومي و شيشه اي دسته بندي مي شوند. در ادامه به بررسي هر يك از آنها پرداخته مي شود.

 

 

 

حوله خشك كن از جنس ورق استيل نگير

اين مدل حوله خشك كن، رايج ترين نوع از اين وسيله مي باشد كه در ساخت آن از ورق استيل 304 بهره گرفته مي شود. فلزات نسبت به ساير مواد سنگين تر هستند و اين مورد در خصوص حوله خشك كن از جنس ورق استيل 304 نيز صادق است. تعداد لوله هاي اين وسيله بر اساس متراژ محيطي كه قرار است در آن استفاده شود، متفاوت است. مثلاً براي فضاهاي كوچك از انواع 8 لوله اي و براي محيط هاي بزرگتر از مدل هاي 12 لوله هاي مي توان استفاده كرد.
قيمت اين وسايل با توجه به قيمت جنس مواد (در اين مورد قيمت ورق استيل نگير) تعيين مي گردد. قيمت ورق استيل نگير نسبت به موادي چون آلومينيوم و شيشه به مراتب بالاتر مي باشد و همين موضوع باعث گرانتر بودن حوله خشك كن هاي از اين جنس مي باشد. حوله خشك كن هاي استيل نيازي به پوشش و رنگ آميزي نداشته و برخلاف انواع پوشش دار، پوسته پوسته نشده و دچار زنگ زدگي نمي شوند و براي مدت هاي طولاني مي توان از آنها بهره برد.

حوله خشك كن از جنس آلومينيوم

اين مدل همانطور كه از نامش مشخص است، از ورق هاي آلومينيومي ساخته مي شود. مزيت اين حوله خشك كن نسبت به مدل استيل، برخورداري از وزن كمتر و قيمت پايين تر آنها مي باشد. اين مدل، دكوراسيون محيط را به زيبايي تحت تاثير قرار مي دهد، به طوري كه قرارگيري در چنين فضايي احساس خوبي به افراد منتقل مي كند.

حوله خشك كن از جنس شيشه

بدنه اين مدل تقريباً شفاف بوده و در ساختشان از انواع شيشه هاي مقاوم به حرارت استفاده مي شود. حوله خشك كن هاي شيشه اي نسبت به ديگر انواع آن وزن سبك تري داشته و مدت زمان نصب آنها نيز نسبت به بقيه كوتاه تر است. از مزاياي اين مدل، تنوع رنگ بالا و زيبايي منحصر به فرد مي باشد. حوله خشك كن شيشه اي از مطابقت فوق العاده اي با انواع معماري ها برخوردار است.

نحوه عملكرد حوله خشك كن

گرماي مورد نياز اين وسايل، عموماً از آب گرم موجود در سيستم گرمايش ساختمان (موتورخانه مركزي و يا پكيج) تامين مي شود. در واقع يكي از فاكتورهاي تاثيرگذار در بحث انتخاب حوله خشك كن مناسب، نوع سيستم گرمايشي ساختمان مي باشد.

 

 

 

بررسي ويژگي هاي حوله خشك كن از جنس ورق استيل نگير و آلومينيوم

حوله خشك كن هاي ساخته شده از فولادهاي زنگ نزن در هر شرايط آب و هوايي مورد استفاده قرار مي گيرند، بدون اينكه دچار زنگ زدگي و پوسيدگي شوند. همچنين در مراحل ساخت و توليد آنها از هيچگونه مواد و فرآيندهاي شيميايي استفاده نشده و تحت فشار 10 بار تحت آزمايش قرار مي گيرند. طول عمر آن ها بالاست و رسوبات ناشي از آب، كوچكترين آسيبي به آنها وارد نمي كند. اين حوله خشك كن ها نسبت به انواع آلومينيومي كه همواره دچار حفره دار شدن و پوسيدگي مي شوند، از مقاومت بالاتري برخوردارند.
حوله خشك كن هاي استيل پس از روشن شدن، با سرعتي آهسته گرم مي شوند و براي دستيابي به گرماي مطلوب به زمان بيشتري نياز دارند. از طرفي، ظرفيت حرارتي استيل بالا بوده و پس از خاموش شدن حوله خشك كن، با سرعت كمتري سرد مي شود كه اين موضوع باعث مي شود فضا گرماي خود را براي مدت زمان بيشتري حفظ كند و در نتيجه در مصرف انرژي صرفه جويي شود. اين در حالي است كه آلومينيوم ظرفيت حرارتي پاييني دارد و حوله خشك كن هاي از اين جنس به سرعت گرم شده و پس از خاموش شدن نيز به سرعت سرد مي شوند. از مزاياي اين ويژگيِ آلومينيوم همين بس كه در فصول سرد سال، حوله خشك كن سريعاً داغ شده و فضا را در كسري از ثانيه گرم مي كند. در واقع تغيير دماي در اين فلز، نسبت به فولاد در مدت زمان كوتاه تري اتفاق مي افتد.