آرشیو اردیبهشت ماه 1400

آخرين تحولات جهاني استنلس استيل

8 دليل براي انتخاب آشپزخانه اي از جنس استيل

۱۷ بازديد

 

 

امروزه شمار فزاينده‌اي از مردم براي خانه هايشان نيز آشپزخانه استيل انتخاب مي‌كنند. دلايل زيادي در رابطه با چنين تصميمي وجود دارد.

عده اي ترجيح مي دهند بنابر طول عمر و دوام و مقاومت و پوشش سختي كه استيل دارد، آشپزخانه هايشان به صورت سنتي و از جنس استيل باشد. گروهي ديگر استيل را به اين دليل بر مي گزيند كه به دنبال آشپزخانه هستند كه به راحتي تميز شود، اين گروه با مقوله بهداشت چندان ميانه‌اي ندارند (تميزي وسايل برايشان كفايت مي‌كند). در اين ميان افراد ديگري هم هستند كه نمي توانند در برابر طرح هاي منحصر به فرد، قوي و گرم استيل كه قاطعانه و عمداً پانچ شده مي باشد، مقاومت نمايند. بعضي ديگر هم استيل را به عنوان يك سرمايه گذاري ماندني در نظر مي گيرند، درست مثل يك خودروي قديمي با كيفيت عالي، يك ساعت مچي يا يك دارايي موروثي و خانوادگي. عده‌اي ديگر هم هستند كه از داشتن مهمانان زياد و پخت و پز براي آنان در باغ لذت مي‌برند. بنابراين آشپزخانه اي مي خواهند كه براي فضاي بيرون طراحي شده باشد، با دوام و پركار و مناسب براي همه نوع آب و هوا نيز باشد. بسياري افراد استيل را بدين جهت ترجيح مي‌دهند كه خودشان داراي روحيه اي سبز (دوستدار محيط زيست) هستند و از اين موضوع آگاه اند كه ورق استيل يكي از پايدارترين مواد در جهان و 100 درصد قابل بازيافت است. و بالاخره عده اي هم هستند كه از اين رو آشپزخانه استيل را انتخاب مي‌كنند كه فقط خواستار بهترين چيزها در منازلشان مي باشند!

چگونه يك آشپزخانه استيل انتخاب كنيم؟ 

اگر چه دلايل بيشماري در انتخاب آشپزخانه فلزي وجود دارد اما فقط عده اي معدود مي‌دانند چگونه آشپزخانه استيل مطلوب انتخاب نمايند، چگونه كيفيت آن را مشخص كنند، چگونه طرز كار، ساخت و اتمام آن را تعيين نمايند، تا پس از خريد هيچگونه مورد تعجب‌برانگيز ناخوشايندي وجود نداشته باشد.

بدين لحاظ اين نوشتار راهنماي كوچكي محسوب مي شود كه ما در آن به حقيقت به تمام غذادوستان و آشپزهاي مشتاق كمك خواهيم كرد تا مناسب ترين آشپزخانه استيل را جهت رفع نيازهاي شان انتخاب نمايند.

 

 

 

راهنمايي كه در آن علاوه بر تشريح اين مطلب كه چرا آشپزخانه هاي استيل در راس اين صنعت قرار دارد. اشارات و رهنمودهاي ارزشمند ديگري نيز به انتخاب كنندگان ارائه مي گردد، از جمله اينكه چگونه آن را (آشپزخانه استيل) انتخاب نمايند؟ هنگام خريد به چه چيزهايي بايد توجه داشته باشند و چه چيزهايي را بايد بجويند؟

۱-آشپزخانه هاي استيل بي اندازه سخت كارند.

استيل فلزي است آلياژي كه به خاطر سختي و دوام اش برجسته مي باشد. ورق استيل در برابر ضربه و خوردگي مقاوم بوده و دماهاي زياد را تا ۵۰۰ درجه سانتيگراد تحمل مي كند. در واقع اين خصوصيات ذاتي اشاره شده موجب مي‌شود هنگام ساخت آشپزخانه‌هاي حرفه‌اي، استيل متريال انتخابي و برگزيده محسوب گردد.

در حقيقت اين ويژگي مقاومت در برابر سايش سبب مي گردد كه اين آلياژ كاربرد خيلي گسترده تري پيدا كند و هنگام طراحي مد نظر قرار بگيرد. استيل با برخورداري از خواص خود، به طور فزاينده‌اي در ساخت و توليد آشپزخانه هاي خانگي و بومي نيز به كار مي رود. توجه داشته باشيد كه همه آشپزخانه هاي استيل در منازل، مثل هم و يكسان نيستند زيرا همه استيل هاي استيل ها يكسان مي باشند.

اگر استيل سختي يا ضخامت مناسبي نداشته باشد اين ريسك وجود دارد كه شما در انتهاي كار آشپزخانه اي در منزل خواهيد داشت از استنلس استيل هاي خراش يافته يا بدتر، فرو رفته و دندانه دار. اگر در زمان انتخاب دقت نكنيد رويايتان براي داشتن يك آشپزخانه استيل در منزل به يك كابوس شبانه ياس آور تبديل خواهد شد، گذشته از اين كه پول تان هدر رفته است.

به همين دليل، بسيار مهم است آشپزخانه انتخاب نماييد كه از مناسب ترين و بادوام ترين (مقاوم ترين در برابر سايش) استيل ساخته شود حتي براي استفاده خانگي.

۲-آشپزخانه هاي استيل بهداشتي اند.

استيل از نظر بيولوژيكي خنثي است، بنابراين ضد باكتري مي باشد. بر خلاف فلزات ديگر، استيل رنگ، بو يا مزه غذاها را تغيير نمي‌دهد و مواد سمي اي كه مي تواند باعث آلودگي شود آزاد نمي كند. به همين دليل است كه اين آلياژ همواره در آشپزخانه ها كاربرد دارد. هم در ساخت كارد و چنگال و هم در زمينه توليد ظروف مخصوص غذا و وسايل پخت و پز، استيل به كار مي رود. همچنين در مكان‌هايي كه مقوله بهداشت و نگهداري مطلوب مواد غذايي پيش نياز اصلي و مبناي كار هستند، در طراحي و ساخت آشپزخانه هاي صنعتي از اين آلياژ استفاده مي شود.

۳-آشپزخانه هاي استيل به راحتي تميز مي شوند.

ويژگي ديگر اين آلياژ اين است كه به مدد داشتن سطحي صاف، بي اندازه آسان تميز مي شوند كه اين خود موجب مصونيت و ايمني در برابر باكتريها مي گردد. اين موضوع سبب مي گردد در طراحي و ساخت آشپزخانه هاي صنعتي، استنلس استيل ترجيح داده شود. در يك آشپزخانه استيل تنها جاهايي كه كثيفي و باكتري‌ها مي‌توانند لانه گزيني كنند عبارتند از: گوشه هاي داخلي محفظه ها و محل هاي اتصال ميان دو تكه فلز. قبل از انتخاب آشپزخانه استيل مطمئن شويد كه تميز كردن آن -حتي فضاهاي داخلي محفظه ها- آسان باشد.

4-آشپزخانه هاي استيل جهت استفاده در فضاي بيرون مناسب است.

لذت پخت و پز براي مهمانان در فضاي بيرون، شايد كنار دريا، كنار يك استخر يا در يك تراس خوش منظره يك هتل، استفاده ي گسترده از آشپزخانه‌هاي استيل را موجب شده است. در واقع استيل ماده‌اي است مقاوم به خوردگي و مقاوم به دماهاي فوق‌العاده زياد. همينطور مقاوم در برابر هواي آزاد، فوق العاده مستحكم. اشعه فرابنفش را مي‌تواند تحمل نموده و در هواي سرد و خشك زمستان نيز قادر است پايدار بماند.

دو ماده وجود دارند كه استنلس استيل را در طول زمان مي خورند و به آن آسيب مي رسانند. اين دو ماده عبارتند از كلر و نمك، كه لازم است اين آلياژ در برابر اين دو ماده شديداً محافظت شود. بدين سبب است كه در آشپزخانه‌هاي برپا شده در نزديكي دريا يا كنار استخر لزوماً بايستي از گريد خاصي از استيل به نام ۳۱۶ ساخته شود. اين نوع مخصوصي استيل است كه درصدي عنصر موليبدن به آن اضافه شده است كه آن را در برابر خوردگي حفظ مي نمايد. حتي اگر در معرض كلر و نمك فراوان قرار بگيرد.

5-آشپزخانه هاي استيل 100 درصد قابل بازيافت هستند.

استيل ماده اي پايدار و دوستدار محيط زيست است، زيرا به طور كامل و 100 درصد قابل بازيافت مي باشد. اما اين تمام ماجرا نيست. طول عمر آن تقريباً نزديك به ابد است. زيرا به دفعات بيشمار مي تواند بازيافت شود، بدون اينكه هيچ يك از خواص اصلي و ذاتي آن از ميان برود. استيل ماده اي غير قابل جايگزين است و همين امر باعث تضمين و حفظ منابع مصرف پايدار مي شود.

بدين سبب، برخلاف قريب به اتفاق تمام آشپزخانه هاي ديگر -كه يا فقط تا قسمتي قابل بازيافت اند يا اغلب اصلاً بازيافت نمي‌شوند- آشپزخانه‌هاي استنلس استيل تا ۱۰۰ درصد مي‌توانند بازيافت شوند. استيل ها در پايان عمر مفيدشان دوباره تبديل مي‌شوند به فولاد خالص، بدون اينكه هيچ گونه مشكلي براي سياره مان پديد آورند. اما نگران نباشيد، به طوري كه در نكته ششم (پارگراف بعد) خواهيم ديد، يك آشپزخانه استيل آنقدر با دوام است كه اين مسئله هرگز بروز نخواهد كرد. اما هنوز اين خوبي وجود دارد كه قادريم يك گزينه و انتخاب اختيار كنيم كه به محيط زيست كمك نموده و جهان را پايدار تر سازد. هم براي ما هم براي فرزندانمان.

6-آشپزخانه هاي استيل عملاً دائمي و ابدي اند.

آشپزخانه هاي استيل در صورتي كه خوب و از متريال هاي درجه يك ساخته شوند تقريباً هميشگي و مادام‌العمر هستند. استيل در واقع ماده اي است با عمر بسيار زياد كه در طول زمان هيچ گاه كهنه نمي‌شود و تغيير نمي يابد.

به علاوه، بر خلاف آشپزخانه هاي ساخته شده از چوب يا صفحه هاي لاك الكل شده (نظير ام.دي.اف  توخالي و يا تخته هاي ارزان قيمت) آشپزخانه هاي استيل عمر بسيار طولاني تري دارند. و حتي در صورت در صورت خراش برداشتن مي‌توان با يك روش ساده مرمت سازي آن را ترميم نمود و مثل روز اول نو كرد. مخلص كلام اينكه آشپزخانه هاي استيل به طور بالقوه دائمي و ابدي اند. به همين علت است كه اين نوع آشپزخانه ها يك سرمايه‌گذاري درست و واقعي براي آيندگان قلمداد شده و بسياري از خانواده ها آنها را از نسلي به نسل ديگر منتقل مي سازند.

7-آشپزخانه هاي استيل، مراد و هدف طراحان است.

اجازه دهيد حقيقتي را بگويم و آن اينكه آشپزخانه‌هاي استيلي كه به طور حرفه‌اي طراحي و ساخته و پرداخته شده اند، تنها كاربردي و عملي، دائمي و مادام العمر و كاري (كاركردي) نيستند. آنها بلكه همچنين به سان مجسمه هاي اصيل ساخت دست طراحي هستند كه نوعي حس نافرماني صنعتي را در خانه تداعي مي كند. في الواقع آشپزخانه هاي استيل به طور يكسان و يكپارچه هم با معيار هاي معاصر -كه تاكيد بر طراحي زيبا و جذاب دارند- و هم با محيط زيست به طور سنتي و كلاسيك در آميخته اند. به طوري كه يك نوع تضاد قوي و متوازن با محيط هاي زينتي تر خلق مي كنند.

مطبخ هاي استيل مي‌توانند با پرداخت كاري هاي متعددي ساخته شوند (منظور استيل با انواع پرداخت هاي گوناگون است). استنلس استيل با پرداخت مات و پوليش گرد (مدور)، ظاهر و نماي گرمتري به مطبخ داده و از مرئي شدن اثر انگشت و خش هاي ريز بر روي آن مي كاهد. پوليش ساده يا پرداختكاري آينه اي، آشپزخانه را روشن تر نموده و بي‌شك نماي امروزي تري به آن ارزاني مي‌دارد. استيل مي تواند رنگ آميزي هم شود. ليكن در اين صورت شما مي‌بايست در خصوص كيفيت رنگ آميزي بيشتر مراقب باشيد.

به ويژه با عنايت به عمر زياد آنها، شايسته تر است يا آشپزخانه استيل حرفه‌اي را انتخاب نماييد. توجه داشته باشيد چون اينگونه طرح ها برگرفته از آشپزخانه هاي رستوراني منطبق با داخل (فضاي بومي و خانگي) هستند لذا ظاهر و منظري صنعتي دارند كه هرگز كهنه و فرسوده نمي شوند. طرحي با رويكردي پرزحمت از جهت سبك و معيار زيبايي شناسي و همين طور از نظر كاركردي و ارگونوميك (راحتي و بهره‌وري) گزينه اي با دوام و عمر زياد.

با اين حال چنانچه آشپزخانه استيل رنگ شده مدنظرتان است، به نحوه رنگ آميزي توجه ويژه داشته باشيد زيرا رنگ آميزي مي بايست با استفاده از تكنيك هاي حرفه اي و مطمئن صورت پذيرد. هيچ كس آشپزخانه استيل رنگ شده سراسر خش دار را نمي پسندد، اين طور نيست؟

 

 

 

۸-آشپزخانه هاي استيل در بين سرآشپزهاي بزرگ و معروف، محبوب و مطلوب اند.

سرآشپزهاي بزرگ براي تهيه غذاهايشان همواره از آشپزخانه هاي استنلس استيل(معمولا ورق استيل 304) استفاده مي نمايند. آنها استفاده از اينگونه آشپزخانه ها را در رستورانهايشان ترجيح مي‌دهند اما در خانه، در زندگي خصوصيشان يا زماني كه براي مهمانانشان پخت و پز مي كنند نيز همين طور هستند. سرآشپزها بدين علت آشپزخانه‌هاي استيل را ترجيح مي‌دهند كه اين گونه آشپزخانه‌ها عملي و كاربردي، بهداشتي، ارگونوميك و بادوام و از نظر استفاده آسان بوده و به راحتي تميز مي شوند.

وقتي يك آشپزخانه استيل براي منزلتان در نظر مي گيريد بدان معناست كه به دنبال بهترين چيزي هستيد كه در بازار موجود است. خصوصاً اگر آشپزخانه موردنظر مجهز به تجهيزات جانبي و راهكارهايي باشد كه عملا به وسيله سرآشپزهاي بزرگ مورد آزمون قرار گرفته باشند، لوازم و تجهيزاتي كه آشپزي را براي هركس ساده تر و دلنشين تر مي سازند.

تصميم به داشتن يك آشپزخانه استيل حرفه‌اي در منزلتان، تنها يك انتخاب زيبايي شناختي نيست. اين به معناي به كارگيري همه وظايف و كاركردها و امكانات معمول آشپزخانه هاي مورد استفاده سرآشپزهاي بزرگ مي باشد. آشپزخانه هاي استيل خانگي و بومي هيچ‌كدام نمي‌توانند اين نوع تجهيزات و اين‌گونه راهكارها را با هم ادغام و تركيب كنند. تجهيزات و لوازم جانبي اي كه آشپزخانه ها را حقيقتاً حرفه اي مي سازد.