آرشیو آبان ماه 1400

آخرين تحولات جهاني استنلس استيل

تفاوت بين اجاق گاز استيل و شيشه اي

۱۴ بازديد

 

مقدمه

امروزه به دليل ساخت و ساز آپارتمان هاي متراژ پايين و متعاقباً كوچك تر بودن آشپزخانه ها و در نتيجه كمبود جاي كافي، استفاده از اجاق گازهاي روميزي بسيار گسترش يافته است. اين اجاق ها جاي كمتري را اشغال مي كنند، از زيبايي چشم نوازي برخوردارند، داراي انواع مختلفي هستند و به همين دلايل، طرفداران زيادي دارند. اجاق گازهاي روميزيِ مدرن معمولاً از سه جنس ساخته مي شوند، ورق استيل بگير، شيشه يا تركيبي از مواد ذكر شده. در ادامه به بررسي و مقايسه اجاق هاي استيل و شيشه اي پرداخته شده است.

خصوصيات اجاق گاز استيل

اين اجاق ها معمولاً با استفاده از ورق استيل 430 ساخته مي شوند. اين آلياژ كه زيرمجموعه ي فولادهاي زنگ نزن فريتي است، دوام و ماندگاري بسيار بالايي دارد و عمري طولاني را تضمين مي كند. قيمت ورق استيل بگير نسبت به شيشه گرانتر است. بنابراين قيمت اجاق هاي ساخته شده از اين جنس نيز گرانتر مي باشد.

 

 

 

مقاومت و استحكام اجاق استيل

ورق استيل بگير، آلياژي مستحكم و مقاوم در برابر ضربه محسوب مي شود و اجاق هاي از اين جنس، از استحكام بالايي برخوردارند. همچنين اجاق هاي ساخته شده از ورق استيل 430 مقاومت خوبي در برابر خوردگي و لكه هاي ناشي از پاشش آب، روغن و . . . در حين پخت غذا از خود نشان مي دهند.

تميزكاري اجاق استيل

سطح استيل، مواد را به خود جذب نمي كند، به همين دليل، به راحتي كثيف نمي شود. با اين حال تميزكاري منظم در فاصله هاي زماني مناسب، ضروري است. حتي در صورت باقيماندن گرد و غبار و آب و روغن روي آن، با توجه به ويژگي عدم جذب، به راحتي و با يك پارچه نرم و نم دار تميز مي شود. اين در حالي است كه اگر تميزكاري آن براي مدت هاي طولاني به تعويق بيفتد، ممكن است استفاده از محلول ها و مواد شيميايي مخصوص استيل مورد نياز باشد.

خصوصيات اجاق شيشه اي

زيبايي و لوكس بودن، اولين مشخصه ي اجاق هاي شيشه اي محسوب مي شود. اين ويژگي به شدت در ظاهر آشپزخانه تاثيرگذار مي باشد و جلوه اي چشم نواز به آن خواهد بخشيد. برخلاف تصور عموم، اين اجاق ها در اثر قرارگيري در معرض حرارت زياد يا بر اثر تنش هاي ناشي از وزن زياد دچار شكست نخواهند شد.

استحكام اجاق شيشه اي

اين اجاق ها معمولاً از جنس شيشه سكوريت ساخته مي شوند. از جمله مزاياي استفاده از اين نوع شيشه در ساخت اجاق گاز مي توان به امنيت بالا، ظاهر عالي و زيبا، استفاده در اندازه هاي دلخواه و سازگاري با انواع طراحي ها، مقاومت بالا در برابر ضربه هاي سنگين و تحمل حرارت بالا و شوك هاي دمايي اشاره كرد. همه ي اين مزيت ها به صورت يكجا تنها در يك ماده ي ديگر يافت مي شود و آن هم فولاد ضدزنگ نام دارد.
البته نكته قابل ذكر اين است كه برخي اجاق هاي شيشه اي آسيب پذير در ناحيه لبه ها هستند. به همين دليل توصيه مي شود مدل هايي انتخاب شوند كه لبه هاي آن تراشكاري شده باشند.

تميزكاري اجاق شيشه اي

اين اجاق ها در عين اينكه زود لكه و كثيف مي شوند، با اين حال به راحتي تميز شده و پاك كردن آنها آسان است. براي اين كار، استفاده از يك دستمال نم دار كافيست تا اجاق همچون روز هم بدرخشد. با اين حال لازم ممكن است لازم باشد اين تميزكاري به صورت روزانه و حتي چندين بار در روز انجام گيرد.

 

 

 

اجاق هاي تركيبي

اين اجاق ها از تركيب استيل و شيشه طراحي و ساخته مي شوند و از ويژگي هاي هر دو مدل بهره مي برند. زيبايي بيشتر و دوام و ماندگاري بالاتر و در نتيجه قيمت بالاتر، از جمله ويژگي هاي اجاق گازهاي تركيبي مي باشد. اكثر اين اجاق ها، نماي شيشه اي با لبه اي از جنس استيل دارند. بنابراين به راحتي تميزكاري مي شوند و همچنين داراي دوام بالايي نيز هستند.

جمع بندي تفاوت ها

تا اينجا، ويژگي هاي هر سه مدل اجاق گازهاي استيل، شيشه اي و تركيبي بررسي شد. در بحث انتخاب، نمي توان قاطع گفت كه كدام مدل بهتر است، زيرا هر يك داراي مزايا و معايب مختص به خود هستند. در نتيجه، در بحث انتخاب، نياز و سليقه از اهميت زيادي برخوردار است. نكته مهم ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است اجاق هاي استيل و شيشه اي ساخته شده توسط يك شركت، داراي قطعات داخلي با كيفيت و تقريباً يكساني هستند. علت اين موضوع اين است كه ظاهر اجاق ارتباطي به قطعات داخلي آن ندارد.
با مقايسه قيمت ورق استيل بگير و شيشه سكوريت، متوجه مي شويم كه قيمت اجاق هاي شيشه اي بسيار ارزانتر است. بنابراين اگر دوام بالا و زيبايي دكوراسيون آشپزخانه در اولويت قرار دارد و قيمت برايتان اهميتي ندارد، انتخاب اجاق استيل مناسب تر خواهد بود.