آرشیو تیر ماه 1399

آخرين تحولات جهاني استنلس استيل

Sulzer به عنوان تنها تامين كننده پالايشگاه Dangoteمعرفي ميشود

۶۱ بازديد

 


Sulzer Chemtech  به عنوان تنها تأمين كننده ستون هاي داخلي ، بسته بندي ها و سيني هاي مورد نياز پالايشگاه نفت و مجتمع پتروشيمي Dangote يكپارچه در منطقه تجارت آزاد Lekki ، در نزديكي لاگوس ، نيجريه انتخاب شده است. اين قطعه هاي كليدي تجهيزات نقش مهمي در آنچه كه انتظار مي رود به يك مركز تقطير خام ريلي تبديل شوند ، دارند. 


گروه دانگوت در حال انجام يك پروژه بلند پروازانه و چشم انداز براي ساخت مجتمع پالايشگاه مردمي است كه قادر به پردازش 650000 بشكه نفت خام در روز است. اين نيروگاه نه تنها به نيجريه كمك مي كند تا تقاضاي سوخت خود را برآورده كند و خودكفا شود ، بلكه نيجريه را نيز به ليست صادركنندگان برتر جهاني بنزين ، ديزل ، سوخت جت هواپيمايي و همچنين ساير پتروشيمي ها و فرآورده هاي مبتني بر نفت اضافه مي كند. كه برجسته ترين توليدات آن پلي پروپيلن ها خواهند بود.

 

 

 

پالايشگاه دانگوت علاوه بر اين كه شامل ستون تقطير خام منفرد مي باشد تعدادي واحد پردازش كه خود بالغ بر 65 ستون و نياز به بيش از 15 ميكسر استاتيك دارد.


Sulzer  داخلي تمامي ستون هاي پالايشگاه را طراحي و تهيه كرده است. اكنون اينها با هدايت مهندسان سولزر نصب مي شوند و پيش بيني مي شود پالايشگاه تا پايان سال 2022 به بهره برداري برسد.

مطالعات بيشتر در رابطه با ورق استيل در وبسايت گروه فلز

 

فولادهاي ضد زنگ در محيط هاي درگير با اسيد استيك (CH3COOH)

۶۴ بازديد

 

مقدمه 

در بحث خوردنده بودن مي توان اسيد استيك را به عنوان يك اسيد كاهنده ضعيف معرفي كرد. بيشترين استفاده و كاربردي كه ميتوان براي اين ماده معرفي كرد استفاده از آن در ساخت پلاستيك است . كاربرد وسيع ديگري كه اين ماده دارد استفاده از آن به عنوان يكي از مواد سازنده سركه در شاخه مواد غذايي است.
براي درك درست تاثير اسيد استيك بر روي استنلس استيل ها يك استنلس استيل با ساختار فريتيك مانند گريد 430 را مي توان در نظر گرفت اما به طور معمول از گريد 304 براي اكثر برنامه ها از جمله انتقال و ذخيره سازي استفاده مي شود.
انيدريد استيك (CH 3 CO) 2 O مي تواند در غياب هر گونه آب و تنها در حضور كلريد به گريدهاي 304 يا 316 حمله كند و باعث خرابي هاي جزئي در ساختار استنلس استيل شود.
اسيد پراسيتيك CH 3 C (O) OOH (اسيد پراكسيواكسيتيك) معمولا به فولادهاي ضد زنگ حمله نمي كند و شرايط نسبتا خنثي را در ارتباط با استنلس استيل ها دارد.
وينيل استات C 4 H 6 O 2 ممكن است با گريد 316 براي برنامه هاي ذخيره سازي مايعات در دماي محيط كاربرد گسترده تري داشته باشد.پس ميتوان بر طبق تجربه نتيجه گرفت كه اين نوع از اسيد نيز اثر مخربي بر روي استنلس استيل ها نمي گذارد.

تخمين زده مي شود كه اسيد هاي نام برده شده از نظر تجاري غليظ شده هستند و جرم وزني آن ها در حدود . ٪ 99 wt در نظر گرفته است .

 

 

 

مقاومت در برابر خوردگي استنلس استيل 

در دماي محيط معمولا استنلس استيل ها گزينه خوبي هستند ، يكي ازين گريدها كه محبوبيت زيادي نيز دارد گريد 430 مي باشد. در حال حاضر بيشترين تقاضا براي استنلس استيل ها با ساختار آستنيتيك است دليل اين امر نيز اين است كه در گريدهاي 430 و فريتيك چند نمونه از خوردگي حفره اي شدن در محيط هاي صنعتي و تجهيزات شركت ها در دماي محيط گزارش شده است.

گريد 304 يكي ديگر از محبوب ترين گريدهاي مورد استفاده در صنعت است.استفاده هاي اصلي از اين گريد مي توان به استفاده از آن در تجهيزات حمل و نقل و تجهيزات ذخيره سازي اشاره كرد.

در زير نمودار هاي ايزو خوردگي 0.1 ميلي متر را بر حسب تغييرات وزن و تغييرات دما مي توانيم ببينيم.خط نمودار آبي مربوط به گريد 304 است.و خط قرمز نيز نشانگر گريد 316 است.

ميبينيم كه در غلظت حدودا 5٪ در دماي بالاتر از 90 درجه سلسيوس انتظار مقاومت بالاتري را براي گريد 316 در مقايسه با 304 داريم. 

 

 

 

براي اطلاعات منبع به دفترچه راهنماي خوردگي Outokumpu مراجعه كنيد .

در غلظت هاي بالاتر از حدود 80٪ ، گريد 316 معمولا انتخاب بهتري نسبت به 304 محسوب مي شود، به ويژه در مواردي كه دما از 70 درجه سلسيوس بالاتر مي رود. در اين اوضاع گزارشات زيادي در رابطه با تخريب هاي موضعي در گريد 304 ثبت شده است.

زماني كه بخواهيم از استنلس استيل ها در ساخت تجهيزات ابزار دقيق استفاده كنيم 316L  انتخاب بهتري هم از گريدهاي 304 / 304L  است و هم در مقايسه با گريد 316 نيز از تمام جهات موفق تر بوده و كاربرد گسترده تري دارد.

نكته : اگر دماي تماس اسيد با استنلس استيل از 60 درجه سلسيوس بيشتر باشد، حمله بين دانه اي ميتواند در نواحي كه تحت تاثير گرماي جوش قرار گرفته بوده اند اتفاق بيوفتد.

اگر در محيط هاي درگير با اسيد از انواع كم كربن هر گريد استفاده كنيم مي توانيم هم در عمر مفيد و هم در مقاومت در برابر خوردگي نتايج بهتري را بگيريم.به عنوان مثال استفاده از 304L به جاي 304 گوياي اين وضعيت است.

ذكر اين مساله كه محيط هايي كه با پاشش اسيد درگير هستند، به دليل احتمال بالا رفتن حضور كلريد ميتواند شرايط مستعد براي خوردگي حفره اي را تشديد كند.پس براي كنترل اين امر بايد نياز داريم تا درجه هاي مقاوم تري را در سيستم به كار ببريم.

تذكر : در بحث آلودگي با اسيد استيك بايد تمركز بيشتري بر روي عدم حضور اسيد فرميك (HCOOH)داشته باشيم.

يك اسيد شديدا تهاجمي استكه مي تواند باعث كاهش شديد مقاومت به خوردگي در گريد 316 شود.

اين معضل براي 304 نيز حتمي است و اين دو گريد به طور شديدي در تماس با اين اسيد آسيب پذير هستند.

 

 

 

انيدريد استيك(CH 3 CO) 2 O

انيدريد استيك (CH 3 CO) 2 O مي تواند در غياب هر گونه آب و در حضور تنها كلريد به 316 و 304 حمله كرده و باعث تخريب آن شود.

براي اين مساله بايد از گريدهاي آستنيتي از قبيل 1.4539 يا گريد هايي كه حداقل داراي 6٪ موليبدن هستند استفاده كرد.اين مساله باعث مي شود كه تا حدود زيادي جلوي خوردگي حفره اي گرفته شود.

اسيد پراستيكCH 3 C (O) OOH 

اسيد پراستيك CH 3 C (O) OOH كه به اسيد پراكسيواكسيتيك نيز معروف است ، به عنوان ضد عفوني كننده (شوينده) در صنايع غذايي ، پزشكي و تصفيه آب مورد استفاده قرار مي گيرد.
براي مصارف كه شامل تماس با موارد استيل ضدزنگ باشد ، پيش بيني ميكنيم كه ايمن باشد و خطري براي استنلس استيل ايجاد نميكند.

وينيل استات4 H 6 O 2

وينيل استات C 4 H 6 O 2 يك محصول واسطه اي است كه در ساخت مواد شيميايي مانند چسب و رنگ مورد استفاده قرار مي گيرد.
تنها اطلاعات موجود نشان مي دهد كه 316 بايد براي برنامه هاي ذخيره سازي اين مواد در دماي محيط مناسب است.

مي توانيد براي مطالعات تكميلي در رابطه با استنلس استيل ها و به طور تخصصي تر مطالب مربوط به ورق استيل را در وبسايت گروه فلز مشاهده بفرمائيد.

مشخصات نهايي محصولات صاف از جنس استنلس استيل (ورق و بشقاب)

۵۵ بازديد

 

 

مقدمه

سطح پاياني براي ورق استيل ضد زنگ (كويل ، نوار) ​​و صفحات ، در BS EN 10088-2: 2005 مشخص شده است. شرايط پاياني ورق / صفحه و نوار فولادهاي ضد زنگ مستقيما با خواص مقاومت در برابر خوردگي درگير است كه در اين دستوالعمل آورده شده است .


استاندارد گرم و سرد "پايه" و "سطح پاياني" را مشخص مي كند ، بهعنوان يك ويژگي خاص مي توان سطح صاف و براق آن را مثال زد كه با ديد كاربردي مي توان به آن دست يافت. 

بسياري از سطوح پاياني سطوحي هستند كه رنج استاندارد بالايي از مقاومت در برابر خوردگي را در اختيار شما قرار مي دهد ، اين رنج استاندارد مي تواند تا حد پتانسيل تركيبي گريد ها بالا باشد.


سطوح پاياني درشت به عنوان مثال پايان 'G') ممكن است مقاومت در برابر خوردگي فولاد را در كاربردهاي شديد محدود كند ، جايي كه يك گريد خاص در شرايطي نزديك به حد مقاومت در برابر خوردگي خود كار مي كند.


از نظر عددي يا كمي اين تعريف بسيار دشوار است و غالباً موضوعي براس سنجش است.

براي اطلاعات بيشتر نشريه Euroinox به سطح نهايي و اثر آن در خواص مكانيكي از جنس استنلس استيل مراجعه كنيد.

سطح پايانيBS EN 10088-2

جدول 6 BS EN 10088-2 پايان هاي هر دو را مشخص مي كند

  • نورد گرم داغ (1)
  • نورد سرد پايان (2)
  • "پايان ويژه"

 

تعاريف پايان سطح سعي در بيان سطح نهايي از نظر توپوگرافي سطح حاصل از مقادير Ra ندارد.
اين استاندارد از يك سيستم كدگذاري مبتني بر فرآيند ساخت استفاده مي كند.
تعريف كاملي در استاندارد نشان داده شده است ، با يادداشت هاي مناسب از نظر: -

  • نوع مسير پردازش
  • سطح پاياني

 

دقيقاً تعريف يك "پايان ويژه" براي يك برنامه خاص كه در آن نياز به يك زيبايي خاص است ، معمولاً شامل مشاوره نزديك با متخصصان مي باشد ، زيرا خصوصيات سطح مي تواند متفاوت باشد.


پس از مشخص شدن درجه ريزه كاري نهايي ، پذيرش سطح نهايي ويژه اغلب با استفاده از نمونه هاي مرجع 'swatch' انجام مي شود.

نورد گرم 

جدول ، جدولهاي نورد گرم BS EN 10088-2 را از جدول 6 استاندارد نشان مي دهد ، راهنمايي براي مقادير معمولي Ra (در ميكرو متر) ، در صورت موجود بودن ، بر روي توليد كنندگان يا داده هاي پيمانكاران با سطح پايان درخواستي.

 

 

 

پايان نورد گرم نهايي 

اختصار

مسير فرايند نهايي

يادداشت

ميكرو متر معمولي (Ra)

1C

نورد گرم ، نرماليزه كردن، ماسه زني

سطح پوشيده از مقياس آسياب. قطعات آماده ممكن است براي كاربردهاي مقاوم در برابر گرما (اكسيداسيون) مناسب باشد ، اما براي بهينه سازي مقاومت در برابر خوردگي بايد حذف تنش شوند.

.

1E

نورد گرم ، گرماي تصفيه شده ، فشرده سازي مكانيكي

عاري از مقياس آسياب توسط انفجار شليك يا سنگ زني. اين پايان همچنين مي تواند مقاومت در برابر خوردگي را كاهش دهد

.

1D

نورد گرم ، گرماي تصفيه شده ، اسيدشويي

رايج ترين نوع در دسترس " نورد گرم " است. بيشتر نورد گرم مقاوم در برابر خوردگي مشخص شده است

4-7

       

1U

نورد گرم ، بدون عمليات حرارتي ، بدون فشرده سازي

سطح با مقياس نورد (آسياب) پوشانده شده است. سطح مناسب براي محصولات در نظر گرفته شده براي كار بيشتر به عنوان مثال نوار براي چرخش مجدد.

-

نورد سرد آسياب

جدولهاي استاندارد BS EN 10088-2 را از جدول 6 استاندارد نشان مي دهد ، با راهنمايي براي مقادير معمولي Ra (در ميكرو متر) ، در صورت وجود ، بر روي توليد كنندگان يا داده هاي پيمانكارهاي سطح بالا.

كارخانجات نورد سرد نهايي

خلاصه

مسير فرايند نهايي

يادداشت

ميكرو متر معمولي (Ra)

2B

نورد سرد ، گرما ، اسيدشويي

رايج ترين نوع "نورد سرد" در دسترس است. بدون انعكاس ، پايان صاف ، كنترل صافي. دامنه ضخامت محدود شده توسط ظرفيت توليد نورد پوست توليد كنندگان محدود مي شود.

0.1-0.5

2C

نورد سرد ،عمليات حرارتي، بدون فشرده سازي

صاف با يك مقياس عمليات حرارتي ، مناسب براي قطعات مورد نياز براي توليد يا كاهش در مرحله بعدي يا در جايي كه قطعات براي كاربردهاي مقاوم در برابر حرارت هستند.

-

2D

نورد سرد ، نزماليزه كردن ، ترشي

اندازه ورق ضخيم تر است. نرمي به اندازه 2B خوب نيست ، اما براي اكثر اهداف كافي است.

0.4-1.0

2E

نورد سرد ، تحت گرما ، عمليات مكانيكي

خشن و كسل كننده معمولاً براي فولادهايي با مقياس كه در برابر محلول هاي ترشي بسيار مقاوم هستند كاربرد دارد

-

2H

نورد سرد ، سختكاري

چرخش "دما" بر روي انواع آستنيتي مقاومت مكانيكي را بهبود مي بخشد. صافي شبيه به 2B

-

2R

نورد سرد ، آنيل روشن

"آينه" بسيار بازتابنده ، بسيار صاف. غالباً با روكش هاي پلاستيكي براي فشارها تهيه مي شود. كالاهاي توليدي معمولاً بدون اتمام بيشتر در معرض كار هستند

.05-0.1

2Q

نورد سرد ، سخت شدن ، بدون مقياس

فقط در انواع مارتنزيتي (مثلاً 420) موجود است. با استفاده از عمليات حرارتي و محافظت از گرما در هوا ، از پوسته پوسته شدن جلوگيري مي شود

-

پايان هاي ويژه

جدول ، پايان هاي ويژه BS EN 10088-2 را از جدول 6 استاندارد نشان مي دهد ، با راهنمايي براي مقادير معمولي Ra (در ميكرو متر) ، در صورت موجود بودن ، بر روي توليد كنندگان يا داده هاي پيمانكاران در پايان سطح.

 

پايان هاي ويژه

خلاصه

مسير فرايند نهايي

يادداشت

ميكرو متر معمولي (Ra)

1G يا 2G

زميني

مي تواند بر اساس يا در پايان '1' يا '2' سابق آسياب باشد. يك بافت يك طرفه ، بسيار بازتابي نيست

-

1J يا 2J

صاف شده يا كوفته

مي تواند مبتني بر يا '1' يا '2' سابق آسياب صاف و صاف تر از "G" با بافت يك طرفه باشد ، نه بسيار بازتاب دهنده

0.2-1.0

1K يا 2K

ساتن جلا

مي تواند بر اساس اتمام كارخانه هاي قبلي '1' يا '2' انجام شود. صاف ترين موارد غير انعكاس دهنده ويژه با مقاومت در برابر خوردگي مناسب براي اكثر برنامه هاي خارجي.

كمتر از 0.5

1P يا 2P

جلا روشن

مي تواند بر اساس اتمام كارخانه هاي قبلي 1 يا 2 باشد. مي تواند يك پايان آينه باشد.

كمتر از 0.1

2F

نورد سرد ، گرمازا ، پوست بر روي رولهاي خشن منتقل شد

يكنواخت سطح غير منعكس كننده مات ، مي تواند در هر دو آسياب 2B يا 2R باشد

-

1M يا 2M

طرح دار

مي تواند بر اساس يا در پايان '1' يا '2' سابق آسياب باشد. يك طرف فقط الگوي است. شامل صفحات "چكر" (پايان كار قبلي "1") و بافتهاي ريز ("2" پايان كارخانه سابق)

-

2W

راه راه

نورد مشخصات (به عنوان مثال ذوزنقه يا سينوسي)

-

2L

رنگي

براي تخته هاي صاف (2R ، 2P يا 2K ماهيان) يا قالب (2M) پايه دار در انواع رنگها به كار مي رود

-

1S يا 2S

روكش سطح

مي تواند بر اساس يا در پايان '1' يا '2' سابق آسياب باشد. معمولاً فقط از يك طرف با روكش فلزي مانند قلع ، آلومينيوم يا تيتانيوم روكش مي شود

-

 

مقايسه كدهاي پايان سطح فعلي باBS 1449 (منسوخ شده)

جدول بيانگر چگونگي تعريف سيستم هاي مختلف سطح پاياني مختلف با استفاده از BS EN 10088-2 است.

-

شرح

BS1449-2

از جانب

ASTM (A480)

1D

نورد گرم ، گرماي تصفيه شده ، ترشي

1

IIa (c2)

1

2B

نورد سرد ، گرما ، ترشي ، پوست

2B

IIIc (n)

2B

2D

نورد سرد ، گرما درمان ، ترشي

2D

IIIb (ساعت)

2D

2R

نورد سرد ، آنيل روشن

2A

سوم (متر)

كارشناسي

2G

نورد سرد ، زمين

3A

-

شماره 3

2J

نورد سرد ، برس يا كسل كننده جلا

3B (يا 4)

-

شماره 4

2K

نورد سرد ، ساتن جلا

5

-

شماره 6

2P

نورد سرد ، جلا روشن

8

-

شماره 8